A PRODUÇÃO E CIRCULAÇÃO DO SABER ESCOLAR: o Nordeste enquanto conteúdo escolar nos livros didáticos de Geografia

Maria Ediney Ferreira da Silva

Resumo


O presente artigo busca problematizar a partir da trajetória da disciplina escolar geografia a constituição e consolidação de um determinado conhecimento escolar, no caso a região Nordeste, presente no rol de conteúdos destinados ao seu ensino. Buscando na historia disciplina escolar geografia a compreensão da produção e circulação desta região nos livros didáticos de geografia da primeira metade do século XX, período marcado pela discussão da ciência geográfica na escola, antes de qualquer institucionalização desta disciplina. Este artigo surge como possibilidade de discutir ou no mínimo sinalizar a trajetória de construção deste conteúdo escolar, preenchendo algumas lacunas na história do Nordeste ensinado ainda hoje na escola.Não apenas em sua materialidade delimitável, concreta, fruto de sucessivas reelaborações, em diferentes momentos e conjunturas no decorrer do processo histórico brasileiro, mas também, nas “representações ” construídas neste percurso que remetem mentalmente a idéia de um  Nordeste da seca, do cangaço, do messianismo,“região problema” até hoje presente no imaginário popular.

Palavras-chaves

Região Nordeste do Brasil, Representação, Livro didático, Geografia Escolar.

 

PRODUCTION AND MOVEMENT OF SCHOOL KNOWLEDGE: the Northeast as content in school of geography text

Abstract

This article seeks to problematize from the trajectory of school discipline geography constitution and consolidation of particular school knowledge. This way the Northeast region is present in the list of contents for the teaching. The school discipline geography have in the textbooks, a period marked by discussion of geographical science in school, before any institutionalization of this discipline. This period is very important for geography because this discipline have in the list of their content the regions of Brazil. Between these: the northeastern Brazil.  This way the Northeast region teaching and the textbooks appear as sources for this apprehension. Possibility to understand what was still present in these speeches or what was stated as being the Northeast in the given period of history of school geography. In order to understand what was still present in these speeches.  I tried to revisit the past.  Understanding   this spatial area involves the rescue of historical complexity that surrounds their existence. This article appears as a possibility to discuss or at least signal the path of construction of this school content, filling some gaps in the history of the Northeast still taught today in the school. Result of successive reworking, at different times and junctures during the Brazilian historical process, but also in "representations" built this way to mentally recall the idea of a Northeast dry, the highwaymen, of messianic or "problem area" present today in the popular imagination present today in the popular imagination.

Keywords

Northeast Region of Brazil, Representation, Textbooks, Geography.

 

ISSN: 2236-3904

REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM GEOGRAFIA - RBEG

www.revistaedugeo.com.br - revistaedugeo@revistaedugeo.com.br

Palavras-chave


Região Nordeste do Brasil, Representação, Livro didático, Geografia Escolar.

Texto completo:

PDF

Apontamentos

  • Não há apontamentos.