NEW LITERATURES AND SCHOOL CARTOGRAPHY IN THE CONTEXT OF DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1202

Keywords:

Ensino de Geografia, Alfabetização cartográfica, Letramentos cartográficos

Abstract

Digital technologies are present in all social fields and are increasingly part of the routine of contemporary society. Cartography is present in this social everyday and over the years Cartography has also undergone many changes, new nuances in the digital context, also becoming a fluid, interactive and collaborative language. Our transformations and information that digital technologies provoke in society, such as geographic cartographic learning, they also make changes and new messages emerge in teaching processes, intending new thoughts and ways of understanding theirs. Based on this, the present article brings the discussion about the new cartographic literacies that are like in this conjuncture of digital technologies that involve school Cartography, in search of research and research on the subject. It is fitting that these questions are part of a research project entitled "Research X", developed in the Graduate Program of University Y, developed in the Graduate Program of University Y, to enhance and strengthen present in this work to add, enhance and strengthen as studies on the new teachings on the agenda in the work of Geography and School Cartography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. Tradução do original The acquisition and retention of knowledge (2000). DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-9454-7

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 13 abr. 2021.

Breda, Thiara Vichiato; Straforini, Rafael. Alfabetizar letrando: possibilidades para uma cartografia porosa. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 14, n. 2, ago., p. 280-297, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/issue/view/2151 Acesso em: 15 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/ag.v14i2.58950

Callai, Helena Copetti. Aprendendo a ler o Mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago., 2005. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/ Acesso em: 14 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

Canto, Tânia Semene do. Novos letramentos e mapas como práticas: contribuições teórico-metodológicas para investigar a cartografia escolar em relação às novas tecnologias. In: ANAIS do XII Encontro Nacional De Pós-Graduação e Pesquisa Em Geografia. Universidade Federal de Porto Alegre (UFRGS). Porto Alegre - RS, 2017.

Canto, Tânia Semene do. Os mapas e as tecnologias digitais: novos letramentos em pauta no ensino de Geografia. Perspectiva Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 36, n. 4, out/dez., 2018, p. 1186-1197, 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1186

Fabrício, Deyse Cristina Brito; Cazetta, Valéria. Cartografias e criação de mundos fictícios: leituras outras na educação geográfica. Rev. Linha Mestra, Campinas, n. 34, p. 08-17, jan./abr., 2018. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2018n34p8-17

Ferreira, Luciana da Sila Mendes. Da ética ao ethos originário: um diálogo do Heidegger. 2008. Dissertação (Mestrado em Filosofia). Universidade de Brasília, Brasília-DF, 2008. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/33534027.pdf Acesso em: 15 maio 2021.

Filgueiras, Karina Fideles. (Con)fusões entre alfabetização e letramento: as dificuldades de aprendizagem no processo de alfabetização numa escola pública e numa escola particular. In: 27ª Reunião anual da ANPED, 2004. Caxambu. Anais...Caxambu, p.101-107, 2004.

Knaul, Ana Paula. Novos letramentos na escola: uma análise da integração do tablet às práticas pedagógicas do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, 255f. Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169637 Acesso em: 2 set. 2021.

Lankshear, Colin; Knobel, Michele. Sampling “the new” in new literacies. Lankshear, Colin; Knobel, Michele (Ed.). A new literacies sampler. Nova York: Peter Lang Publishing, 2007. p. 1-24.

Moreira, Marco Antônio; Masini, Elcie. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2001.

Moreira, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista Qurriculum La Laguna, Espanha, 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf Acesso em: 22 ago. 2021.

Oliveira, Lívia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. Tese (Doutorado) IGEOG- USP, São Paulo, 1978.

Passini, Elza Yasuko. Alfabetização Cartográfica e o livro didático: uma análise crítica. Belo Horizonte: Ed. Lê, 1994.

Penha, Jonas Marques da; Lira, Andréa de Lucena; Chaves, Alexsandra Cristina. Letramento Cartográfico na Geografia Escolar: o Google Earth Como Recurso Didático Numa Proposta de Ensino Híbrido. Pleiade, v. 12, n. 25, dez., p. 96-112, Edição Especial: Congresso Internacional de Educação da Uniamérica, 2018. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v12i25.452

Richter, Denis. O mapa mental no ensino de Geografia: concepções e propostas para o trabalho docente. Ed.: Cultura Acadêmica, São Paulo, 2011.

Romancini, Richard. Colin Lankshear e Michele Knobel: Aprendizagem social e novas tecnologias. Comunicação & Educação, n. 1, Ano XX. Entrevista concedida à Richard Romancini, jan/jun. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/90085 Acesso em: 02 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i1p91-103

Santos, Cátia dos; Pedrotti, Alceu; Matos, Alda Lisboa de; Santana, Ana Paula Silva de. A cartografia e o ensino da geografia. Revista Geográfica de América Central, Número Especial EGAL, Año 2011. Disponível em: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2747 Acesso em: 28 nov. 2019.

Soares, Magda Becker. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2004.

Vergna, Márcia Aparecida. Concepções de letramento para o ensino da língua portuguesa em tempos de uso de artefatos digitais. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, e24366, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5771/577166257009/html/#fn10 Acesso em: 25 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24366

Published

2024-04-12

How to Cite

Seccatto, A. G., & Nunes, F. G. (2024). NEW LITERATURES AND SCHOOL CARTOGRAPHY IN THE CONTEXT OF DIGITAL TECHNOLOGIES. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–30. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1202

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.