THE TEACHING OF PHYSICAL AND NATURAL THEMATICS IN PUBLIC SCHOOLS IN MARCELINO VIEIRA-RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1341

Keywords:

Geography Teaching. Elementary School. BNCC. Physical-natural themes.

Abstract

This study was guided by questions about the possible mishaps related to the teaching of physical-natural themes in Brazilian Basic Education. Thus, this article discusses how such themes are taught in school Geography, in the final years of Elementary School, in two public schools in Marcelino Vieira/RN. For this purpose, the distribution of physical-natural contents in the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) of Elementary Education and in textbooks was examined; besides that, the didactic-pedagogical process of Geography teachers was researched and the changes in the teaching of physical-natural themes through the implementation of the BNCC in the research field schools were also discussed. To achieve this, the investigation was based on bibliographical, documental and field research. It is possible to verify that the physical-natural themes in the BNCC and in the textbooks are concentrated in the 6th year of Elementary School and they’re arranged in the disciplines of Geography and Science. It was evident that teachers work with physical-natural contents in the classroom, however, they face some level of difficulty in developing them. Finally, it is listed that the teaching of physical-natural themes is essential in the teaching of Geography, so that students can understand the dimension of the elements and phenomena of planet Earth and the space in which they live, which contributes to their critical education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, A. E. Contribuições da Geografia Física para o ensino e aprendizagem geográfica na educação básica. Revista Eletrônica Educação Geográfica em Foco, v. 1, n. 2, p. 01-09, jan/jul, 2018. Disponível em: http://periodicos.pucrio.br/index.php/revistaeducacaogeograficaemfoco/article/view/812. Acesso em: 28 abr. 2022.

ANDRADE, M. C. Ciência da Sociedade. Recife, Ed. Universitária da UFPE. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, Brasília: MEC, 2018.

CALLAI, H. C. Educação geográfica: ensinar e aprender Geografia. In: CASTELLAR, S. M. V.; MUNHOZ, G. B. (Org.). Conhecimentos escolares e caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012, p. 114-141.

CASTRO FILHO, P. J.; ALBUQUERQUE, F. N. B. Geografia escolar e as temáticas físico-naturais na BNCC: (des)caminhos para uma aprendizagem significativa. Revista Territorium Terram, v. 6, n. 10, p. 497-506, 2023. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/territorium_terram/article/view/5274. Acesso em: 14 jun. 2024.

CAVALCANTI, L. S. Geografia escolar: reflexões sobre conhecimentos articulados na teoria e na prática docentes. In: Anais... XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - ENDIPE, UNICAMP, Campinas, 2012.

DIÁRIO DO NORDESTE. Professores atuam em disciplinas diferentes da formação. Natal, 10 out. 2019. Disponível em: http://www.tribunadonorte.com.br/noticia/professores-atuam-em-disciplinas-diferentes-da-formaa-a-o/464396. Acesso em: 12 fev. 2023.

MORAIS, E. M. B. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. 310 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011a.

MORAES, E. M. B. As temáticas físico-naturais no ensino de geografia e a formação para a cidadania. Revista Virtual: Geografía, Cultura y Educación, n. 2, p. 196-204, 2011b. Disponível em: https://nepeg.com/artigos/as-tematicas-fisico-naturais-no-ensino-de-geografia-e-a-formacao-para-a-cidadania/. Acesso em: 28 abr. 2022.

MORAIS, E. M. B.; ROQUE ASCENÇÃO, V. O. Uma questão além da semântica: investigando e demarcando concepções sobre os componentes físico-naturais no ensino de Geografia. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 41, n. 1, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/65814. Acesso em: 14 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v41.65814

THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 545-554, dez. 2008 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000300010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010

SANTOS, L. P. A relação da Geografia e o conhecimento cotidiano vivido no lugar. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 107-122, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7574. Acesso em: 12 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/223649947574

SILVA, G. J. F. et al. As temáticas físico-naturais na Geografia Escolar: prática docente e proposição de recursos para o ensino. Revista de Geografia, Juiz de Fora, v. 12, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/geografia/article/view/38896. Acesso em: 14 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.34019/2236-837X.2022.v12.38896

VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Teláris Geografia, 6º ano: Ensino Fundamental, anos finais. 3º ed. São Paulo: Ática, 2018a.

VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Teláris Geografia, 7º ano: Ensino Fundamental, anos finais. 3º ed. São Paulo: Ática, 2018b.

VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Teláris Geografia, 8º ano: Ensino Fundamental, anos finais. 3º ed. São Paulo: Ática, 2018c.

VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Teláris Geografia, 9º ano: Ensino Fundamental, anos finais. 3º ed. São Paulo: Ática, 2018d.

XAVIER, M. P. S.; MORAIS, E. M. B. Os componentes físico-naturais e a Geografia Escolar no Ensino Médio. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 13, n. 23, p. 05-24, 2023. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/1246. Acesso em: 18 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1246

Published

2024-11-07

How to Cite

Albuquerque, D. S., & Gomes, E. de A. (2024). THE TEACHING OF PHYSICAL AND NATURAL THEMATICS IN PUBLIC SCHOOLS IN MARCELINO VIEIRA-RN. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–25. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1341