THE GEOGRAPHY TEACHERS’ PROFILE FROM THE PUBLIC SYSTEM NETWORK OF DISTRITO FEDERAL

general features

Authors

  • Rodrigo Capelle Suess Universidade Estadual de Campinas
  • Cristina Maria Costa Leite Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v15i25.1427

Keywords:

Basic Education, Distrito Federal, Geography Teacher, Professional Profile, Teaching Career

Abstract

This article aims at recognizing the Geography teachers’ profile from the public system network of Basic Education of Distrito Federal. The research implemented had a quali-quantitative approach through which data were collected via Integrated System of People Management, SIGEP in Portuguese, used by Education State Secretariat of Distrito Federal, totalizing the amount of 682 Basic Education teachers from the Public Teaching Career of Distrito Federal, in the curricular component of Geography, who were situated in the pedagogical activities context at the school units of this education network according to the teachers’ modulation in the 1st semester of 2021. This data allowed us to construct a radiography of the professorial of this curricular component within this Federal Unit. The research unveils several unprecedented data which are necessary to subsidize base information due to teaching improvement, professional development, (re)formulation of public policies and new academic researches realization about Geography teachers in Brazil and in Distrito Federal.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLIVAR, A. [DIR]. Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Tradução de Gilson César Cardoso de Souza, Bauru-SP: EDUSC, 2002.

DISTRITO FEDERAL, Governo do. Lei Nº 4.990, de 12 de Dezembro de 2012. Regula o acesso a informações no Distrito Federal e dá outras providências. Brasília: CLDF, 2012.

DISTRITO FEDERAL. Lei Nº 6.321, de 10 de julho de 2019. Reserva, aos negros e negras, 20% das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos, no âmbito da administração pública, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas, das sociedades de economia mista controladas pelo Distrito Federal e do Poder Legislativo, nos termos do que dispõe a Lei federal nº 12.990, de 9 de junho de 2014. Brasília: CLDF, 2019.

DISTRITO FEDERAL. Companhia de Planejamento do Distrito Federal. Atlas do Distrito Federal 2020. Brasília: Codeplan, 2020a.

DISTRITO FEDERAL. Companhia de Planejamento do Distrito Federal. Índice de Vulnerabilidade Social - IVS. Brasília: CODEPLAN, 2020b. Disponível: . Acesso em: 22 jan. 2024.

HUBERMAN, Michael. Las fases de la profesión docente: Ensayo de descripción y previsión. Quaderns Digitals, Valência (ESP), n. 2, p. 139-159,1999. Disponível: . Acesso em: 22 fev. 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Censo dos Professores. Brasília: MEC/INEP/Deed, 2007. Disponível em:. Acesso em: 17 set. 2020.

LEVINSON, Daniel J. A conception of Adult Development. American Psychologist, v. 41, n.1, p.3-13, Jan. 1986. Disponível: <https://ils.unc.edu/courses/2021_fall/inls558_001/adultdevelopment.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.41.1.3

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista - Petrópolis, RJ, Vozes, 1997.

OLIVEIRA, F. Ser negro no Brasil: alcances e limites. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, p. 57-60, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100006

SUESS, R. C. Educação (pesquisadora) pelo professor (pesquisador) em Geografia: desafios e possibilidades no/do espaço geográfico da rede pública de ensino do Distrito Federal. 2022. 367 f., il. Tese (Doutorado em Geografia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2022.

TOKARNIA, M. Apenas 3,3% dos estudantes brasileiros querem ser professores. Brasília: Agência Brasil, 2018.

Published

2025-11-16

How to Cite

Suess, R. C., & Leite, C. M. C. (2025). THE GEOGRAPHY TEACHERS’ PROFILE FROM THE PUBLIC SYSTEM NETWORK OF DISTRITO FEDERAL: general features. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 15(25), 05–28. https://doi.org/10.46789/edugeo.v15i25.1427